Installeer de nieuwe app 112BE en alarmeer sneller de noodcentrales

In de kijker

Deze tekst wordt niet getoond

Installeer de nieuwe app 112BE en alarmeer sneller de noodcentrales

Snel en efficiënt de hulpdiensten alarmeren heeft heel wat voordelen en kan levens redden. Daarom steun ik de oproep van de ministers van Veiligheid en Binnenlandse Zaken (Jan Jambon) en van Sociale Zaken en Volksgezondheid (Maggie De Block) naar de bevolking om de nieuwe app 112BE  te installeren op de smartphone.

Via deze app, voorgesteld op vrijdag 23 juni,  kunnen burgers in nood sneller hulp inroepen van brandweer, ambulance en/of politie  op het Belgisch grondgebied. Uiteraard kunnen burgers de noodcentrales nog altijd via een klassieke telefonische oproep bereiken, via de vaste telefoon of per gsm.

Efficiënter noodsituatie melden

Met de app 112BE kan je nu nog efficiënter de hulpdiensten bereiken. Als je in een noodsituatie zit en je kunt mondeling niet doorgeven waar je je precies bevindt, dan kan de app jouw exacte positie doorsturen en elke 30 seconden een update sturen. Als je niet meer kan spreken en moeilijk kan bellen, kan de operator een real-time chat activeren. En wie een stoornis of ziekte heeft waarvan de hulpdiensten best op de hoogte zijn, kan dat doorgeven op het ogenblik dat hij of zij zich voor de app registreert.

1 app, 3 hulpdiensten

Wie de app  installeert op zijn smartphone,  hoeft de noodnummers niet langer te onthouden. Eén klik op het icoontje van brandweer, ambulance of politie volstaat  om een oproep tot stand te brengen of de chatfunctie te openen.

Tijdswinst dankzij lokalisatie

Dankzij de lokalisatiefunctie in de app kunnen hulpdiensten je makkelijker terugvinden in een noodsituatie. De app geeft daarom je exacte gps-coördinaten door aan de noodcentrale van zodra er verbinding wordt gemaakt en stuurt daarna om de 30 seconden een update van je positie. Dit kan kostbare tijdswinst opleveren. Als je na het eerste contact met de noodcentrale niet meer reageert, kan die centrale bovendien jouw smartphone laten rinkelen via de app. Zo kunnen de hulpdiensten je makkelijker terugvinden.

Chatfunctie voor doven, slechthorenden, anderstaligen

Doven, slechthorenden en mensen met een spraakstoornis kunnen eenvoudig in de app aangeven dat zij niet kunnen telefoneren. Zij kunnen chatten met de noodcentrale.

Ook in andere gevallen kan de noodcentrale uitzonderlijk de chatfunctie activeren, bijvoorbeeld als de operator de oproeper niet kan verstaan doordat er te veel achtergrondlawaai is of omdat de beller geen Nederlands, Frans, Duits of Engels spreekt. Via de chatfunctie worden berichten in een andere taal dan automatisch vertaald voor de operator en omgekeerd.

Extra informatie

Bij het installeren van de app kan je ook informatie registreren, bijv. relevante medische informatie over hartproblemen, allergieën, epilepsie, diabetes…

Download en registreer

Je vindt de app terug in de Play Store (Android) en in de App Store (Apple) via de zoekterm “app 112 BE”. Om je vervolgens ook te registreren in de app moet je een aantal korte vragen beantwoorden.

Opgelet: de app 112 BE werkt enkel in België.

Meer informatie: 

Meer informatie op de website over de noodnummers