Jaar van de gematigdheid

Nieuwsbericht

Deze tekst wordt niet getoond

Jaar van de gematigdheid

Verleden week bespraken we, in het Vlaams Forum Verkeersveiligheid, de vraag of en hoe het aanbod en de verkoop van alcoholische dranken mag en moet worden beperkt. Rijden onder invloed blijft één van de grote aandachtspunten in het verkeersveiligheidsbeleid. Sinds vele jaren voeren we campagnes dat alcohol drinken en een auto besturen niet samengaan. De BOB-campagne is de meest bekende. Naast de vele sensibiliseringsacties, blijven we inzetten op controles op dronken rijden. De vraag rijst of we daarbovenop best ook maatregelen zouden opleggen die het aanbieden en verkopen van alcoholische dranken beperken. De discussie werd gelanceerd met de vraag of we de verkoop daarvan in tankstations langs de snelweg niet best verbieden? Maar we moeten het breder bekijken. Vanaf welke leeftijd mag je alcoholische dranken kopen? In veel landen mag het pas vanaf 18 jaar, bij ons vanaf 16 jaar. Zou het niet goed zijn dat je in elk restaurant meteen en gratis een karaf kraantjeswater krijgt? Is het normaal dat je in jeugdclubs of op jeugdfuiven evenveel of vaak zelfs meer moet betalen voor spuitwater dan voor bier? Hoe zit het met reclame? Al die vragen rijzen niet alleen in verband met veiliger verkeer, maar ook in het algemeen: welke effecten heeft overmatig alcoholgebruik op de gezondheid en op het welzijn?

Uit de discussie kwam een ruime overeenstemming dat het geen taboe mag zijn om ook het aanbod en de verkoop van alcoholische dranken beter te regelen en meer te beperken. Eén van de deelneemsters was de vertegenwoordigster van de vereniging van brouwers. De Belgische brouwers gebruiken al jaren de slogan: ‘Bier met liefde gebrouwen, drink je met verstand’.

Op 6 februari 2019 stelde AB InBev hun nieuwe kijk op drinken voor. 2019 is voor de Verenigde Naties het Jaar van de Gematigdheid. AB InBev heeft als doelstelling ervoor te zorgen dat minstens 20% van AB InBev’s wereldwijde biervolume bestaat uit niet- of laag-alcoholisch bier.  wat leidt tot een vermindering van 10% van het gemiddelde alcohol per volume (ABV) tegen eind 2025 ten opzichte van 2014

AB InBev zegt al meer dan 30 jaar te investeren in initiatieven die onverantwoorde consumptie ontmoedigen. Met dat laatste richten ze zich op het tegengaan van binge drinking, drinken op jonge leeftijd en rijden onder invloed. Met de lancering van een nieuwe set Global Smart Drinking Goals, die gerealiseerd moeten worden tegen het einde van 2025, willen ze verder inzetten op het tegengaan van alcoholconsumptie. Tegen het einde van 2025 wil AB InBev zijn portfolio van producten aanpassen zodat één op vijf bierproducten niet- of laag-alcoholisch zijn.

Voer voor discussie. Velen zullen denken: is dit een welgekomen hulp om verkeersveiligheid, gezondheid en welzijn te bevorderen. Sommigen zeggen: men blijft bier aanprijzen, de tap van bier zonder alcohol naar ‘echt bier’ is snel gezet. Zowel de nieuwe initiatieven als het maatschappelijk debat lonen de moeite.

2019-02-08